DESCAMPADOS / WASTELANDS

Wastelands (Descampados): Entanglements and neocolonial layers in Arica

WASTELANDS / DESCAMPADOS explores the neocolonial entanglements and layers of Arica, a port city in northern Chile, center of both international shipping and extractive industries in the surrounding area. The project links the long history of extractivism in the (Global) South, where Arica is an important commercial node, with local memories and situated histories. An exhibition will show how these colonial relations resonate in the present, unfolding a platform of images, testimonials, archives and landscape.

The starting point of this project is the recent history of Cerro Chuño - Los Industriales, an area on the eastern urban limit of ​​Arica. Although the initial purpose of the research was to make a free-form documentary, the project has been expanding throughout the research processes. This area has been seriously affected by the 20,000 tons of toxic mining waste - lead and arsenic, among others - that the Swedish mining company Boliden exported from Skellefthamn, in the northeast of Sweden, between 1984 and 1989. In 1990, the newly installed democratic government in Chile proceeded to build social housing projects in the sector. The new settlers of Los Industriales, Cerro Chuño and the residents of Sica Sica were unaware of the presence of this toxic waste, which since then has caused approximately 12,000 people to suffer from diseases such as lung cancer, skin lesions, spontaneous abortions, congenital malformations and neurological disorders.

Wastelands (Descampados) is an ongoing artistic research project, initiated by Claudia Del Fierro, in collaboration with Julia Willén, researcher at the Institute for Research on Migration, Ethnicity and Society (REMESO) Linköping University, archaeologist Magdalena García (Postdoctorate, University of Tarapacá) and filmmaker Patricia Albornoz. The project also has the participation of social leaders from Arica in different processes of reflection and creation around recent history and activism.


Wastelands (Descampados): Enredos y capas neocoloniales en Arica

WASTELANDS / DESCAMPADOS explora los enredos y capas neocoloniales de Arica, una ciudad portuaria en el norte de Chile, centro tanto del transporte marítimo internacional como de industrias extractivas en el área circundante.

El proyecto vincula la larga historia del extractivismo en el Sur (Global), donde Arica es un importante nodo comercial, con memorias locales e historias situadas. Una exposición mostrará cómo estas relaciones coloniales resuenan en el presente, desplegando una plataforma de imágenes, testimonios, archivo y paisaje.

El punto de partida de este proyecto es la historia reciente de Cerro Chuño - Los Industriales, un sector en el límite oriente del radio urbano de Arica. Si bien el propósito inicial de la investigación fue realizar un documental de formato libre, el proyecto se ha ampliado a lo largo de los procesos de investigación. Este sector se ha visto gravemente afectado por las 20.000 toneladas de residuos mineros tóxicos -plomo y arsénico, entre otros- que la empresa minera sueca Boliden exportó desde Skellefthamn, en el noreste de Suecia, entre 1984 y 1989. A principios de la década de 1990, el gobierno democrático recién instalado en Chile procedió a construir proyectos de vivienda social en el sector. Los nuevos pobladores de Los Industriales, Cerro Chuño y los vecinos de Sica Sica desconocían la presencia de este desecho tóxico que desde entonces ha provocado que aproximadamente 12.000 personas padezcan enfermedades como cáncer de pulmón, lesiones en la piel, abortos espontáneos, malformaciones congénitas y trastornos neurológicos.

Wastelands (Descampados) es un proyecto de investigación-creación en curso, iniciado por la artista Claudia Del Fierro, en colaboración con la investigadora Julia Willén (Institute for Research on Migration, Ethnicity and Society (REMESO) Universidad de Linköping), la arqueóloga Magdalena García (Postdoctorado, Universidad de Tarapacá) y la realizadora audiovisual Patricia Albornoz. El proyecto cuenta también con la participación de dirigentes sociales de Arica en distintos procesos de reflexión y creación en torno a la historia reciente y las prácticas activistas.

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